MAGAZYN TRENERA

Wiele mówi się o tym, że w piłce nożnej trenerzy wymieniani są przez działaczy nawet po jednym słabszym meczu. Stało się już niechlubną tradycją zwalnianie trenera, który często nie ma nawet szansy na stopniowe ukształtowanie drużyny. Na szczęście, zdarzają się wyjątki od tej reguły. Przykładem jest Sir Alex Ferguson, który znaną drużynę piłkarską trenował przez 26 lat.

Kariera piłkarska i pierwsze kroki trenerskie

Alex Ferguson pochodzi ze Szkocji. Urodził się na przedmieściach Glasgow w sylwestra, 31 grudnia 1941 r. Zasady, którymi później kierował się w życiu, wyniósł z rodzinnego domu. Dorastał w robotniczej dzielnicy Glasgow, gdzie przekonał się, jak ważne dla lokalnej społeczności jest poczucie więzi i etos wzajemnego pomagania sobie. W młodości dorabiał w stoczni (z samej piłki nie dało się wyżyć), a doświadczenia z tego czasu ukształtowały jego charakter i sumienność w późniejszej pracy trenerskiej. Młody Ferguson grał jako napastnik w następujących klubach: Queen’s Park, St. Johnstone F.C., Dunfermline, Glasgow Rangers, Falkirk F.C. oraz Ayr United. Jako snajper strzelił łącznie 171 bramek w 317 występach. Po zakończeniu kariery piłkarskiej praktycznie od razu rozpoczął pracę jako trener, prowadząc kolejno: East Stirlingshire (jeden sezon), St Mirren (4 kolejne lata) i Aberdeen, z którym osiągnął pierwsze duże sukcesy w latach 1978–1986. Trzy razy zdobył z nimi Mistrzostwo Szkocji, cztery razy Puchar Szkocji i raz Puchar Zdobywców Pucharów oraz Superpuchar Europy, co uważa się największe osiągnięcia tego klubu. Prawdziwy przełom nastąpił w listopadzie 1986 r. Po odejściu Rona Atkinsona Ferguson zajął jego miejsce przejmując jeden z najlepszych angielskich klubów – Mancheter United. Szkocki trener prowadził „Czerwone Diabły” aż do 2013 r. Wtedy ogłosił swoje przejście na emeryturę.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 8  Strona 9  Strona 10  Strona 11

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Aerial Joga to efektowne połączenie akrobatyki, tańca, fitnessu i tradycyjnych asan znanych z klasycznej jogi. Pasjonaci tej funkcjonującej pod wieloma nazwami formy wysiłku fizycznego wiszą w powietrzu, wykonując spektakularne akrobacje z wykorzystaniem szarf przymocowanych do sufitu. Czy taki rodzaj ćwiczeń jest jednak odprężający i ma korzystny wpływ na nasze ciało? O tym słów kilka poniżej.

Podstawowymi celami treningu oporowego są przyrost masy mięśniowej oraz budowanie siły i mocy mięśniowej. Niestety, wraz ze wzrostem długości stażu na siłowni maleje odpowiedź mięśni na określone bodźce treningowe. W tej sytuacji warunkiem stałej progresji staje się odpowiednia ich intensyfikacja. Z jakich metod warto korzystać? O tym poniżej.