MAGAZYN TRENERA

W dzisiejszych czasach, kiedy główną rolą trenera jest przede wszystkim dostrzeganie wysiłku wkładanego przez podwładnego, wielu z nas zadaje sobie pytanie, czy w ogóle przeprowadzać testy sprawności fizycznej. Przyjrzyjmy się zatem tej kwestii bliżej.

Zacznijmy od tego, że słowo „test” pochodzi z języka angielskiego, w którym czasownik „to teste” oznacza „próbować”, „doświadczać”. Warto pamiętać o tym znaczeniu. Dzięki niemu w dalszych rozważaniach na temat konieczności przeprowadzania testów nie wpadniemy w pułapkę rywalizacji. Kluczowe pytanie dla podjętej kwestii brzmi zatem: czy naprawdę warto przeprowadzać testy sprawności? W mojej ocenie tak, a powodów jest wiele.

Co przemawia za testami?

Gdy poddamy naszych podopiecznych wszystkim próbom w testach sprawności, mogą one okazać się doskonałym narzędziem do badania progresu wszystkich trenowanych zawodników. Mogą też stać się z jednej strony powodem motywacji do walki o jeszcze lepsze wyniki, z drugiej zaś dać szansę na osiągnięcie progresu w określonym elemencie, np. gibkości. Różnorakość testów pokazuje, że nie ma osoby, która byłaby najlepsza we wszystkich badanych próbach. Jedną z możliwości jest również stworzenie tabeli rekordów klubu/ośrodka i zaprezentowanie jej w widocznym miejscu, tak aby każdy zawodnik mógł spojrzeć i zobaczyć, jak wyglądają wyniki w obrębie jednostki, w której ćwiczy.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 27  Strona 28  Strona 29

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Piłka nożna to dyscyplina, w której – poza bazową wytrzymałością – o powodzeniu decyduje połączenie co najmniej trzech elementów: techniki, taktyki i szybkości. Jest to nierozerwalna trójca – nawet maestria w dwóch z tych zakresów przy brakach w trzecim skazuje zawodnika na to, że jego rozwój zostanie na pewnym etapie zatrzymany. Doskonałym przykładem możliwości harmonijnego bodźcowania wszystkich trzech jest wykorzystanie przyjęcia kierunkowego. Można je rozwinąć wykorzystując gry zadaniowe...

Trener zapasów często przebywa z zawodnikami podczas wielu godzin treningów, zawodów oraz w trakcie licznych podróży. Wspólnie spędzone chwile nierzadko nadają ich relacji szczególnego wymiaru. Ich kształt zależy nie tylko od przyjętej przez trenera strategii rozwoju młodego zapaśnika czy jego podejścia pedagogiczno- -psychologicznego, lecz również od umiejętności komunikowania się. Jak wobec tego skutecznie rozwijać swoje predyspozycje komunikacyjne? Kilka rozwiązań podsuwa Jerzy Lipski - w przeszłości...