MAGAZYN TRENERA

Wielu bywalców siłowni, szczególnie na początku przygody z ciężarami, marzy o potężnym mięśniu dwugłowym ramienia. Biceps jest traktowany priorytetowo. Często można nawet zaobserwować osoby wykonujące więcej ćwiczeń na zginacz łokcia niż na najszerszy mięsień grzbietu czy na mięsień czworogłowy uda. Powód jest prosty – potężny biceps to obszerne ramię, które przez osoby początkujące i obserwatorów spoza kręgu sportów sylwetkowych postrzegane jest jako główny wyznacznik efektów osiąganych...

Anatomia bicepsa

Omawiana grupa składa się z dwóch części: głowy długiej, leżącej na zewnątrz oraz głowy krótkiej, zlokalizowanej bliżej osi ciała. Przyczepy początkowe znajdują się odpowiednio na guzku nadpanewkowym oraz wyrostku kruczym łopatki. Biceps zakończony jest ścięgnem przyczepiającym się do guzowatości kości promieniowej. Obie głowy są mięśniami dwustawowymi i oddziałują zarówno na staw łokciowy, jak i barkowy. Główną funkcją bicepsa jest zginanie stawu łokciowego. Drugim zadaniem jest supinacja przedramienia, czyli jego rotacja zewnętrzna. Jest to możliwe dzięki częściowemu owinięciu się przyczepu końcowego wokół kości promieniowej. Trzecia, najważniejsza funkcja bicepsa to zginanie stawu ramiennego, czyli unoszenie ramienia do przodu, za co odpowiedzialne są obie głowy. Należy wspomnieć także o dwóch grupach mięśni, które pracują razem z bicepsem. Pierwszą z nich jest mięsień ramienny, znajdujący się pod dwugłowym, czyli jednostawowa grupa silnie zginająca rękę w stawie łokciowym. Rozciąga się od połowy kości ramiennej do kości łokciowej. Mięsień ten możemy zobaczyć i poczuć na bocznej części ramienia między bicepsem a tricepsem. Jego działanie jest niezależne od ustawienia przedramienia. Wizualnie powiększa ramię i wypycha biceps do góry. Drugą grupą ćwiczoną na tym samym treningu jest mięsień ramienno-promieniowy, będący największym mięśniem przedramienia. Jego główną funkcją jest zginanie stawu łokciowego, szczególnie gdy przedramię ustawione jest w pro- nacji (rotacja wewnętrzna). Mięsień ramienno-promieniowy odpowiada także za obustronną rotację przedramienia.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 23  Strona 24  Strona 25  Strona 26  Strona 27

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Podstawowymi celami treningu oporowego są przyrost masy mięśniowej oraz budowanie siły i mocy mięśniowej. Niestety, wraz ze wzrostem długości stażu na siłowni maleje odpowiedź mięśni na określone bodźce treningowe. W tej sytuacji warunkiem stałej progresji staje się odpowiednia ich intensyfikacja. Z jakich metod warto korzystać? O tym poniżej.

Podczas przygotowań do najważniejszych startów poza treningiem, dietą, regeneracją i zaplanowanym odpoczynkiem bardzo ważne jest uwzględnienie startów kontrolnych. Taki bieg pozwala sprawdzić postępy treningowe, zaplanować dalsze przygotowania, a także przetestować taktykę biegu.