MAGAZYN TRENERA

Podczas przygotowań do najważniejszych startów poza treningiem, dietą, regeneracją i zaplanowanym odpoczynkiem bardzo ważne jest uwzględnienie startów kontrolnych. Taki bieg pozwala sprawdzić postępy treningowe, zaplanować dalsze przygotowania, a także przetestować taktykę biegu.

Głównym celem treningu sportowego jest osiągnięcie szczytu formy sportowej podczas zawodów głównych. Wiąże się to ściśle z zagadnieniem periodyzacji, czyli fazowego rozwoju formy sportowej. Start w imprezie docelowej może być poprzedzony startami kontrolnymi. Nie jest to wymóg, można bowiem przepracować wiele miesięcy i po prostu wystartować w biegu docelowym. Wielu biegaczy uważa, że podczas startu kontrolnego musi paść ich rekord życiowy, bo inaczej jest to oznaka braku formy. Nic bardziej mylnego – start kontrolny ma nam dać ogólny pogląd, na jakim jesteśmy etapie przygotowań do głównego celu sezonu. Oszacować na co nas będzie stać, gdy staniemy na linii startu głównego biegu, któremu podporządkowaliśmy miesiące treningów. Powinniśmy skrupulat- nie zaplanować pomniejsze imprezy treningowe na samym początku cyklu przygotowawczego, aby po- kazały nam, jakie mamy jeszcze deficyty.

Starty kontrolne zazwyczaj odbywają się na dystansie krótszym niż start docelowy, ale to nie jest wa- runek konieczny. Warto też wybrać zawody mniejszej rangi.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 19  Strona 20  Strona 21  Strona 22

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Podstawowymi celami treningu oporowego są przyrost masy mięśniowej oraz budowanie siły i mocy mięśniowej. Niestety, wraz ze wzrostem długości stażu na siłowni maleje odpowiedź mięśni na określone bodźce treningowe. W tej sytuacji warunkiem stałej progresji staje się odpowiednia ich intensyfikacja. Z jakich metod warto korzystać? O tym poniżej.

Wielu bywalców siłowni, szczególnie na początku przygody z ciężarami, marzy o potężnym mięśniu dwugłowym ramienia. Biceps jest traktowany priorytetowo. Często można nawet zaobserwować osoby wykonujące więcej ćwiczeń na zginacz łokcia niż na najszerszy mięsień grzbietu czy na mięsień czworogłowy uda. Powód jest prosty – potężny biceps to obszerne ramię, które przez osoby początkujące i obserwatorów spoza kręgu sportów sylwetkowych postrzegane jest jako główny wyznacznik efektów osiąganych...