MAGAZYN TRENERA

Efekt placebo, choć pozornie nie wywołuje żadnego działania, w rzeczywistości ma wielką moc sprawczą. Intuicyjnie wszyscy wiemy, że placebo nie ma wpływu na nasz organizm. W wielu przypadkach jednak naiwnie wierzymy w działanie tej nieaktywnej substancji. Dzieje się tak ponieważ, placebo – mimo, że nie powinno – czasami działa. Można wykorzystać tę wiedzę podczas treningu i dzięki niej poprawiać swoje wyniki. Sprawdźcie jak.

Według słownika języka polskiego placebo to: „środek, specyfik nie mający wartości farmakologicznej, obojętny dla organizmu, podawany pacjentom w celach psychoterapeutycznych, stosowany także w badaniach kontrolnych nad działaniem różnych leków lub metod leczenia”1. Powszechnie placebo składa się z niedziałających tabletek, a nawet fikcyjnych operacji i procedur opartych o fałszywe dla pacjenta informacje. Czasami pacjenci, którym podano placebo, dostrzegają jednak poprawę swojego stanu zdrowia, a fenomen ten jest określany mianem „efektu placebo”. Co ważne, same metody podawania środka mogą być tak samo ważne, jak stosowany lek. To również bardzo cenna wiadomość. Siła przekonania, czyli jak to działa Nasuwa się w związku z tym pytanie, jak oraz dlaczego placebo na nas działa? Odpowiedź leży w oczekiwaniach i przekonaniu o skuteczności oddziaływanie danego środka na człowieka. Placebo jest bardzo powszechnym zjawiskiem. Jest w pewnym sensie częściową odpowiedzią na każdą działalność medyczną. Efekt placebo od dawna był przedmiotem badań mających na celu zrozumienie ukrytych neurobiologicznych mechanizmów metod uśmierzania bólu, immunologii i wielu chorób o podłożu psychologicznym.

Techniki wyobrażeniowe mózgu opisane przez Emerana Mayera, Johanna Jarco i Matta Liebermana pokazują, że placebo może mieć realne, mierzalne efekty i powodować w organizmie człowieka określone zmiany. Obiektywne, fizjologiczne efekty, jakie zaobserwowano po podaniu placebo to: zmiany tętna, ciśnienia krwi, chemicznej aktywności mózgu, ustanie odczuwania bólu, zmniejszanie depresji, mniejszy niepokój, redukcja zmęczenia, zmiana symptomów choroby Parkinsona i innych chorób. W przypadku objawów astmy, efekt był całkowicie subiektywny – pacjenci zgłaszali poprawę, ale obiektywne zmiany nie następowały. Z jednej strony naukowcy zaprzeczają skuteczności działania placebo, ale z drugiej nie mogą oponować, że rezultat występuje i jest całkiem korzystny.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 56  Strona 57  Strona 58  Strona 59  Strona 60

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Kręgosłup to najważniejsza część szkieletu. Stanowi główną oś i podporę całego ciała. Zdawałoby się, że aktywność sportowa powinna nas uchronić przed bólem pleców. Tymczasem wielu sportowców, nawet pomimo wytężonego treningu mięśni grzbietu, uskarża się na ból kręgosłupa.

Wiele mówi się o tym, że w piłce nożnej trenerzy wymieniani są przez działaczy nawet po jednym słabszym meczu. Stało się już niechlubną tradycją zwalnianie trenera, który często nie ma nawet szansy na stopniowe ukształtowanie drużyny. Na szczęście, zdarzają się wyjątki od tej reguły. Przykładem jest Sir Alex Ferguson, który znaną drużynę piłkarską trenował przez 26 lat.