MAGAZYN TRENERA

Nasz umysł i ciało mają między sobą wiele magicznych połączeń. Dla każdej emocji, myśli i działania nasz organizm produkuje i uwalnia zespół różnego rodzaju substancji i związków chemicznych. Ich skład i stężenie „mówią” naszemu organizmowi, co ma robić dalej, jak reagować, jakie kolejne związki produkować, a jakie hamować. Laboratorium naszego ciała warunkuje zatem reakcje, zachowania, a także to, w jaki sposób adaptuje się ono do określonego rodzaju aktywności fizycznej.

Produkcja białek

Większość z nas, patrząc na sylwetki zawodników różnych dyscyplin, byłaby w stanie prawie bezbłędnie połączyć ich z uprawianą dyscypliną lub chociaż wskazać, którzy trenują dyscypliny wytrzymałościowe, a których aktywność charakteryzuje się krótkim i intensywnym wysiłkiem. Ciała tych sportowców zaadaptowały się do konkretnego typu ćwiczeń. Co zatem sprawia, że wykonując określony rodzaj treningu, nasze ciało przybiera odpowiadający mu kształt i formę?

Każdy rodzaj ruchu powoduje, że w naszym organizmie aktywowany zostaje m.in. gen PGC-1alfa. On natomiast odpowiedzialny jest za produkcję określonych rodzajów białek. Jeden z nich odpowiada za zwiększanie masy mięśniowej, a drugi podtrzymuje trening wytrzymałościowy, nie dopuszczając do nadmiernego wzrostu mięśni. Od tego, jaki trening będziemy regularnie przeprowadzać, będzie zależało to, którego białka będzie więcej w organizmie. Jeśli w naszym procesie treningowym przeważa trening siłowy, będzie on bezustannie pobudzany do produkcji białek, które swoim działaniem zmobilizują organizm do budowania i odbudowywania masy mięśniowej. Jeśli najczęściej trenujemy wytrzymałościowo, organizm dążący do równowagi i ekonomicznego funkcjonowania nie będzie chciał budować masy mięśniowej, bo jej utrzymanie nie byłoby możliwie, a dodatkowo byłoby energetycznie zbyt kosztowne. Nadmierna masa mięśniowa przeszkadza w treningu wytrzymałościowym. Należy wręcz przyrównać ją do balastu, bez którego można kontynuować wysiłek znacznie dłużej zanim pojawią się pierwsze oznaki zmęczenia.

Redukcja zasobów energetycznych

Mięśnie zużywają zasoby energetyczne nawet w spoczynku, a podtrzymanie 0,5 kg mięśni kosztuje organizm nawet 6-10 kcal. Ta prosta zależność mówi nam tyle, że osoba która zbudowała np. 30 kg masy mięśniowej, nic nie robiąc, będzie zużywała około 600 kcal! Co oznacza, że znacznie szybciej zużyje zasoby energetyczne, które zmagazynowała. Moment zmęczenia pojawi się znacznie wcześniej u takiej osoby, niż w przypadku trenującej wytrzymałościowo, ale mającej jedynie niezbędną do wykonywania danej aktywności ilość masy mięśniowej.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 78  Strona 79  Strona 80

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Wiele mówi się o tym, że w piłce nożnej trenerzy wymieniani są przez działaczy nawet po jednym słabszym meczu. Stało się już niechlubną tradycją zwalnianie trenera, który często nie ma nawet szansy na stopniowe ukształtowanie drużyny. Na szczęście, zdarzają się wyjątki od tej reguły. Przykładem jest Sir Alex Ferguson, który znaną drużynę piłkarską trenował przez 26 lat.

Aerial Joga to efektowne połączenie akrobatyki, tańca, fitnessu i tradycyjnych asan znanych z klasycznej jogi. Pasjonaci tej funkcjonującej pod wieloma nazwami formy wysiłku fizycznego wiszą w powietrzu, wykonując spektakularne akrobacje z wykorzystaniem szarf przymocowanych do sufitu. Czy taki rodzaj ćwiczeń jest jednak odprężający i ma korzystny wpływ na nasze ciało? O tym słów kilka poniżej.