MAGAZYN TRENERA

Zima to okres, kiedy na rynku spożywczym mamy do czynienia z mniejszą różnorodnością warzyw i owoców. Z tego powodu nierzadko rezygnujemy ze zdrowej diety obfitującej w składniki bioaktywne, jakie znajdziemy w świeżych produktach. A przecież niskie temperatury jeszcze bardziej narażają nasz organizm na przeziębienie lub co gorsza – grypę. Aby uchronić się przed chorobą i móc efektywnie trenować, należy skupić się na doborze odpowiednich produktów i przygotowaniu z nich rozgrzewających, wzmacniających posiłków.

Śniadanie:

Tu najlepiej sprawdzi się owsianka. Płatki owsiane można zastąpić żytnimi, orkiszowymi, jaglanymi, a także różnego rodzaju kaszami, chociażby błyskawicznymi. Istotne w przygotowaniu zimowej, ogrzewającej owsianki są składniki, jakie do niej dodamy. Choć zimą w sklepach mamy najwięcej cytrusów, nie przesadzajmy z ich ilością w diecie, ponieważ działają wychładzająco na ludzki organizm. W połączeniu z pomarańczą świetnie smakuje jabłko. Nieźle kontrastuje ono też ze słodkim bananem. Do tego rodzaju dania warto dorzucić kilka owoców suszonych oraz przypraw, takich jak kardamon, cynamon, goździki czy wanilia. Poza wyjątkowym aromatem składniki te działają rozgrzewająco.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 66  Strona 67  Strona 68  Strona 69  Strona 70  Strona 71

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Znikome nasłonecznienie, niskie temperatury, mniejsza ilość sportu i relaksu, a także mniejsza ilość owoców w diecie – tym wszystkim brakom ludzki organizm musi stawić czoła zimą. To dość wymagający okres, w którym trzeba chronić się przed infekcjami oraz robić wszystko, żeby zasoby energii życiowej i codziennego wigoru nie odbiegały zanadto od tych z sezonu letniego. Pomogą w tym witaminy i minerały, które zimą nabierają jeszcze większego znaczenia.

Zimą każdy biegacz buduje formę na nadchodzące wiosnę i lato. W tej dyscyplinie nie ma on miejsca i czasu na odpoczynek. I choć trening zimą jest trochę inny niż wiosną, to jednak ma bardzo duże znaczenie w kontekście uzyskiwanych rezultatów w wiosennych i letnich startach. Nie ma bowiem mowy o życiówkach bez sumiennie przepracowanej zimy. Aby mieć jednak siłę i energię do treningów, należy kompleksowo zadbać o swoją dietę.